YHYRES-HANKE NRO 8888 -IMAS NYKYPÄIVÄÄN-

HANKKEEN TARVE JA TAUSTA

Hankkeen tavoitteena on parantaa ja nykyaikaistaa lasten ja nuorten harjoitus- ja kilpailuolosuhteita sekä lisätä turvallisuutta ulkoradoilla. Viime vuosien räjähdysmäinen harrastajamäärän kasvu edellyttää hankkeessa toteutettavia toimenpiteitä.

HANKKEEN TOIMENPITEET

Seuralle hankitaan elektronisia ratalaitteistoja vanhanaikaisten pahvitaulujen tilalle. Täydellinen toimintakykyinen ratalaitteisto sisältää luotiloukut, taulutelineet, tauluvalot ja tulospalveluohjelmat. Uusien laitteiden avulla ampumaharrastusolosuhteet alueellamme pystytään nostamaan nykyaikaiselle tasolle. Valittua laitteistomallia voidaan käyttää sekä 50 metrin ulkoradalla että 10 metrin sisäradalla. Nykyisin kaikki isommat kisat, kuten SM-kilpailut ammutaan elektronisiin laitteisiin, minkä takia vastaavanlaisiin on tärkeätä päästä myös harjoittelemaan. Laitteistoja hankitaan 10 kpl, jotta finaaliammuntojen järjestäminen on mahdollista.

Lisäksi seuralle hankitaan uusia ilma-aseita, koska nuorten harrastajien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Uusien aseiden myötä asekanta nykyaikaistetaan. Hankittavat aseet soveltuvat paremmin lasten ja nuorten käyttöön. Seuran nykyinen asekanta on suurelta osin erittäin vanhaa ja enemmän aikuisten käteen soveltuvaa painonsa ja kokonsa takia.

Uusien taululaitteiden myötä tilan tarve kasvaa sisäradalla (ilma-aserata). Isonkyrön kunta on antanut kellarista lisää tilaa käyttöön, joka hankkeen aikana saneerataan siten, että se palvelee lajin tarpeita. Uusi tila kunnostetaan siten, että seinille ja kattoon laitetaan akustiikkalevyjä sekä seiniä ja lattiaa maalataan. Lisäksi jo tällä hetkellä käytössä olevan tilan ja uuden tilan välistä piikataan auki osa seinästä ja puhkaistaan erillinen oviaukko. Uusia taululaitteita varten tehdään niille soveltuva taustaseinä sekä rakennetaan ampumiseen soveltuvat pöydät.

Hankkeessa korotetaan seuran omistuksessa olevan Lapinmäen ulkoampumaratojen suojavalleja, joita on pistooli- ja kivääriradalla yhteensä n. 100 metriä. Suojavallien korottaminen on puhtaasti ulkoratojen turvallisuuden parantamiseen liittyvä hanke. Suojavalleilla erotetaan toisistaan ampuma-alue ja ampumaradan turva-alue, jossa harrastajat voivat vapaasti liikkua. Nykyiset vallit ovat vuosien saatossa luonnollisella tavalla painuneet, mistä johtuen on erittäin tärkeätä tässä vaiheessa korottaa ne takaisin alkuperäiseen korkeuteen, jotta vältytään turhilta turvallisuuteen liittyviltä riskinotoilta. Korottaminen tapahtuu paaluttamalla ja lisäämällä täytemaata vallin päälle tarvittavan turvallisuuden takaavan korkeuden aikaansaamiseksi.

Hankkeessa korjataan myös Lapinmäen kiinteistöjä, joita ovat ampumamaja sekä kivääri- ja pistooliradan katokset. Ampumajan kunnostustyöt sisältävät keittiönurkkauksen uusimisen, sisäpintojen maalaamisen, inva-WC:n tekemisen sekä saunan, peseytymistilan ja pukuhuoneen kunnostamisen saunomiskelpoiseksi. Ampumakatosten kunnostaminen pitää sisällään vuotavien kattojen vaihtamisen ja katosten puuosien pintamaalaukset. Kattopellit ostetaan, vaihtotyö ja maalaaminen hoidetaan talkoilla. Lisäksi pistooliradalle tarvitaan uusi erillinen käyntiovi lisäämään turvallisuutta ja helpottamaan kulkua ampumatauluille.