Toimintasuunnitelma

Tuleva vuosi on seuran 100 vuosi.

Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura (jäljempänä IMAS) kuuluu Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) läntiseen alueeseen ja Suomen Ampumahiihtoliittoon. IMAS harjoittaa kilpa-ammuntaa kivääri-, pistooli- ja ampumahiihtolajeissa.

Vuosittain säännölliseen harjoitteluun ja kilpailujen järjestämiseen seuralla on käytössä virastotalon alakerrassa 16-paikkainen sisäampumarata. Sisärataa käyttää Orismalan Metsästysseura (OMS) mm. ilmahirviammuntaan. Lapinmäessä on 15-paikkainen pistoolirata ja 20-paikkainen pienoiskiväärirata. Seuran hankkimat elektroniset SIUS ASCOR –taululaitteet ovat käytössä sekä sisä- että ulkoradalla kauden mukaan. Orismalan Eräsalossa on yhteiskäytössä OMS:n kanssa skeet- ja trap-radat haulikkoammuntaa varten.

Varsinainen toiminta

Seura antaa yksilöllistä ampumakoulutyyppistä ohjausta kunkin taitotason mukaan. Harrastamisen voi aloittaa hyvinkin nuorena ja vanhempia kannustetaan osallistumaan toimintaan. Ampumaseuran toiminta jakautuu sisä- ja ulkoratakauteen.

Sisäratakausi kestää lokakuusta maalis-huhtikuun loppuun ja ulkoratakausi toukokuusta syyskuun loppuun. Ampumajuoksua harjoitellaan kesäkautena ja ampumahiihtoa talvella. Ohjauksesta vastaa ampumahiihtojaosto. Harjoitusillat ovat tiistai, keskiviikko, torstai ja perjantai. Varsinaiset kilpailut ajoittuvat pääosin viikonloppuihin.

Harjoitusten ohjaajina toimivat Rainer Koski, Matti Nikula, Marjo Yli-Kiikka, Heikki Kasi, Mika Norolampi, Timo Ketolainen, Kari Torkko, Maija Rintamäki ja Vesa Lidman.

Haulikkoammunnan harjoittelusta vastaa OMS. Ampumahiihtojaoston toiminnasta vastaa IMAS Biathlon Team (Pasi Perttu ja Harri Rinta-Koski).

Koulun liikuntaryhmänä ammuntaa järjestetään tiistaisin ja torstaisin, vetäjinä Matti Nikula, Yrjö Ollila ja Laura Norolampi.

Kilpailutoiminta

Toimintavuoden aikana ampujia osallistuu seura-, alue- ja SM-tason kilpailuihin. Lisäksi seuran ampujia osallistuu SAL:n alaisena kansainvälisiin kilpailuihin. Seura pyrkii maksamaan jäsenten osanottomaksut SM-kilpailuihin sekä arvokilpailuja varten pidettäviin näyttö- ja katsastuskilpailuihin.

Suomen Ampumaurheiluliitto on myöntänyt seuran järjestettäväksi valtakunnallisen Kultahippufinaalin nuorille ruutiaseilla vuosina 2020-2021. Vuonna 2021 Kultahippufinaali järjestetään 31.7. Vuosi 2021 on seuran 100-vuotisjuhlavuosi, jota tullaan hyödyntämään kilpailutoiminnassa.

Tammikuussa 2021 järjestetään avoimet alueelliset ilma-asekilpailut sisäradalla. Seura järjestää avoimet kansalliset Kyröön Malja/Lapua Games –kilpailut todennäköisesti elokuussa 2021. Lisäksi sisäratakaudella järjestetään seuran omille tukiampujille pienimuotoisia kilpailuja keväällä ja syksyllä.

Varainhankinta

Toimintavuoden aikana kerätään toimintaa varten varoja kilpailutoiminnalla, kilpailujen yhteydessä järjestettävällä ravintolatoiminnalla, mainosmyynnillä, jäsenmaksuilla ja muilla yhteistyökumppaneiden kanssa sovittavilla tavoilla.

Mahdollisia ratojen peruskorjauksia tai muita hankintoja varten anotaan hankerahaa paikalliselta toimintaryhmältä ja kunnalta tarpeen mukaan. Yrityksille ja muille yhteisöille tarjotaan mahdollisuus viettää Tyky-tapahtumia radalla.

Uusia varainhankintamuotoja kartoitetaan koko ajan.

Jäsenhankinta

Jäsenmaksu on aikuisilta 60€ ja nuorilta 35€. Kannatusjäsenmaksu on 35€. Harjoituskausien alkamisista ilmoitetaan paikallismediassa keväisin ja syksyisin. Uusia harrastajia toivotetaan tervetulleeksi haasteellisen ja vastuullisen lajin pariin. Jäsenmäärä on pysynyt vakiona.

Muu toiminta

Toimintavuoden aikana seura avustaa mahdollisuuksien mukaan valmennusryhmissä olevia ampujia ja muistaa arvokisoissa menestyneitä ampujia. Lapinmäen majaa vuokrataan eri järjestöjen ja yhteisöjen tilaisuuksiin (30€/vrk).  Maja on vuokrattavissa myös majoituskäyttöön.  Reserviläisurheilijat käyttävät majaa ja rata-aluetta hiihto- ja juoksuharjoituksiin/-kilpailuihin. Isonkyrön Metsästäjät käyttävät majaa omiin tilaisuuksiinsa. Koululais- ja muille ryhmille järjestetään tutustumiskertoja kiinnostuksen mukaan.

Suunnitelmissa on järjestää 100-vuotisjuhla marraskuussa 2021, mikäli se maailmanlaajuisen COVID-19 -epidemian ja sen hetkisen kansallisten ohjeistusten mukaan on mahdollista.

Koulutus- ja leiritoiminta

Toimintavuoden aikana järjestetään tarvittaessa tuomarikursseja ja osallistutaan muiden järjestämille kursseille. Seura maksaa osallistumismaksut ja tuomarikortit. Muuten vuoden aikana osallistutaan alueen ja liiton järjestämille leireille sekä Karstulan Ampumaviikolle. Maajoukkueeseen nimetyt urheilijat leireilevät myös maajoukkueleireillä.

Kalustohankinnat

Tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan seura uusii ratalaitteitaan, aseita yms. omaisuutta nykyaikaisemmiksi. Laadukasta harjoittelua varten täytyy välineiden olla nykyajan standardien mukaisia ja niitä täytyy olla riittävästi harrastajien käytössä.

Isokyrö 25.11.2020

Marjo Yli-Kiikka

Puheenjohtaja

ARVOKISOJEN PALKINTOTAULUKKO (EM, MM, Olympia)

Päivitetty syyskokouksessa 15.11.2017
 NUORETAIKUISET
HENK.KOHT MITALI
Kulta500650
Hopea400500
Pronssi300400

JOUKKUEMITALI
Kulta200300
Hopea150250
Pronssi100200

Matkarahoja maksetaan mahdollisuuksien mukaan erillisellä päätöksellä.

Johtokunnalla on oikeus muuttaa summia sääntömääräisissä kokouksissaan.